Školní vzdělávací program pro ŠD
V naší družině se nenudíme
Vypracoval kolektiv vychovatelek
CHARAKTERISTIKA ŠKOLNÍ DRUŽINY PŘI ZŠ ÚSTAVNÍ
I. Údaje o zařízení:
Adresa: Školní družina při ZŠ a MŠ Ústavní, Hlivická 1/400, Praha 8 – Bohnice
Ředitel školy: Mgr Renata Sedláčková
Telefon: 233 550 282 linka 33, 34, 721 435 976
Email: skolni.druzina@zs-ustavni.cz
Webové stránky: www.sd-ustavni.cz
Zřizovatel: Městská část Praha 8, Zenklova 1/35, 180 48 Praha 8 – Libeň
II. Popis zařízení:
Typ: ranní a odpolední péče
Kapacita ŠD:
180 žáků v 6 odděleních ŠD s účinnosti od 1. 9. 2012 (dle rozhodnutí Magistrátu hlavního města Prahy ze dne 29. 6. 2012, č. j. S-MHMP 838887/2012)
Spádové oblasti:
sídliště Bohnice, Čimice, Troja, přilehlé obce severně od Prahy
Zařazení dětí s postižením: žádné
Věkové složení: 6 – 10 let
Provozní doba:
ranní: 6.30 h – 8.00 h
odpolední: 11.40 h – 17.20 h
III. Režimové požadavky
Skladba zaměstnání: je tvořena každoročně s ohledem na rozvrh jednotlivých ročníků a přizpůsobena ostatním zájmovým kroužkům. Je stanovena s ohledem na psychohygienické podmínky. Také umožňuje organizaci činností v průběhu dne pružně přizpůsobit potřebám a aktuální situaci, reaguje i na neplánované situace ŠD. Poměr řízených a spontánních činností je vyvážený.
Ranní družina: jsou zařazovány klidné a nenáročné činnosti odpočinkového zaměření, které probíhají spíše individuální formou. Žáci mohou do ŠD docházet v průběhu celého ranního provozu.
Odpočinková činnost: po vyučování dochází k velkému poklesu výkonnosti, proto zařazujeme klidové aktivity spontánních či nabízených činností na odstranění únavy a regeneraci duševních i fyzických sil, žáci sami volí k těmto činnostem optimální polohu.
Rekreační činnost: slouží k regeneraci sil, nejčastěji probíhá venku, zařazujeme do ní náročnější pohybové, sportovní, turistické nebo manuální prvky.
Zájmová činnost: umožňuje žákům seberealizaci, poznávání a rozvoj dovedností, dominující je vlastní aktivita žáků, která jim přináší radost a uspokojení, činnosti probíhají ve skupinách nebo individuálně. Může se prolínat s rekreační činností.
Příprava na vyučování: procvičování učiva formou didaktických her, pracovních listů, práce s knihou, časopisem, péče o školní pomůcky atd.. Dle zájmu rodičů mohou být individuálně vypracovávány domácí úkoly.
Režim dne:
čas |
činnost |
6.30 – 7.30 | scházení dětí, volné hry a činnosti |
7.40 – 7.55 | odchod na vyučování, přechod na detašované pracoviště Na Bendovce |
11.40 – 12.30(12.35 – 13.30) | hygiena, oběd,přechod 3.A na Bendovku |
12.30 – 13.30(13.30 – 14.00) | odpočinkové činnosti |
13.30 – 15.00(14.00 – 15.00) | rekreační a zájmové činnosti |
15.00 – 15.20 | svačina |
15.20 – 16.00 | příprava na vyučování a individuální činnosti |
16.00 – 17.20 | volné hry dětí |
Poznámka: časy uvedené v závorkách se týkají žáků nastupujících do ŠD po 5. vyučovací hodině
IV. Ekonomické podmínky
Způsob platby: úhrada nákladů na žáka je 350,-Kč měsíčně. První platba v září –1750,- Kč, druhá v únoru – 1750,- Kč. Platba bankovním převodem (číslo účtu 263434812/0300)
O snížení nebo prominutí úplaty rozhoduje na základě §123 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání, ve znění pozdějších předpisů v plném znění ředitel školy, a to úplata může být snížena nebo prominuta žákovi, kterému je vyplácen příspěvek na úhradu potřeb dítěte v pěstounské péči, uvedenou skutečnost je nutné prokázat řediteli školy.
V. Personální podmínky
Počet pedagogických pracovníků: 5
Vzdělání: s odborným ped. vzděláním –4 vych.
bez odborného ped. vzdělání – 1 vychovatelka
Úvazek vychovatelek: 5 vychovatelek má týdenní úvazek 40 hodin
Další pracovní náplň vychovatelek: vedou zájmové kroužky dle osobního zaměření ( KERAMIKA, TVOŘÍLEK .) a jsou nápomocny suplováním při nepřítomnosti učitelů ve škole.
VI. Materiální podmínky
Prostory využívané při činnostech ŠD: HLAVNÍ budova – 2 oddělení v kmenových třídách druhého ročníku, BENDOVKA – 3 oddělení v kmenových třídách prvního ročníku. K činnostem jsou dále využívány i jiné místnosti školy – cvičná kuchyňka, galerie školy.
Pro pohybové činnosti – tělocvična, terasa vybavená hřištěm s umělým povrchem, houpačkami a kolotočem, atrium s lanovou pyramidou, basketbalovým košem a stoly na ping-pong, školní hřiště, zahrada u školy Na Bendovce s houpačkami a kolotočem, dětská hřiště v městské části, park a okolní lesíky.
Pomůcky: veškeré školní pomůcky (sportovní náčiní, společenské hry, stavebnice, knihy, výtvarný materiál, …) jsou dětem volně dostupné. Některé pomůcky (nůžky, lepidlo, pastelky, …) využívají dětí vlastní.
VII. Hygiena a životospráva v ŠD
Hygienické podmínky: každá třída je vybavena umyvadlem s teplou a studenou vodou, osvětlena odpovídajícím osvětlením, úklid je prováděn denně. Místnosti jsou pravidelně větrány okny i dveřmi.
Hlavní budova: 2 třídy se nachází v přízemí školy s únikovým požárním východem. WC pro dívky i chlapce se nachází na stejné chodbě.
Bendovka: 2 třídy jsou v 1. patře, 1 třída v přízemí – únikový východ je pro všechny hlavním vchodem. WC je v prvním patře pro dívky, v přízemí pro chlapce.
Stravování: dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava s možností výběru jídla. Vychovatelka dbá na hygienické i stravovací návyky v jídelně s ohledem na jídla, která žáci odmítají (po dohodě s rodiči). Děti do jídla nenutíme, ale snažíme se, aby alespoň ochutnaly a naučily se tak zdravému stravování. K jídlu jsou podávané nápoje.
Odpolední svačinu a pití si žáci nosí z domova.
VIII. Psychohygiena
V ŠD je zajištěn pravidelný denní řád, který je natolik flexibilní, že umožňuje organizaci žáků v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci. Žáci jsou každodenně a dostatečně dlouho venku, vždy s ohledem na okamžitý stav ovzduší či jiné přírodní podmínky. Odpočinkové aktivity jsou upraveny podle individuálních potřeb žáků. Všichni zaměstnanci školy respektují individuální potřeby žáků, reagují na ně a napomáhají je uspokojovat. Vychovatelky zatěžují žáky vždy přiměřeně, v rámci jejich možností. Žáci mají možnost kdykoliv relaxovat. Děti nezatěžujeme spěchem a chvatem, dbáme na klidný přístup. Nově příchozím dětem nabízíme adaptační program.